Emmanuelle Waeckerlé is a London based artist and academic whose interdisciplinary practice explores the materiality of language and connecting issues of place and identity.
Through a number of interrelated projects stretching back over twenty years, Emmanuelle uses performative strategies (live and mediated), text (very few words) and on the page work to construct ephemeral occasions, scores and other creative tools suitable for the marking and reading of (being in) space. Recurring themes are – the relationship between walking writing and reading – the limitations and creative potential of translation – poetics of survival and resistance

Emmanuelle is a Reader in Photography and relational practices at University for the Creative Art in Farnham, and director of bookRoom research cluster and bookRoom press. Between 2007 and 2014 she was part of the small team running the centre des livres d’artistes in St Yrieix la Perche in France.

Emmanuelle studied Photography with Mick Williamson at Sir John Cass (now Metropolitan University). She then completed an MA in Fine Art at the Slade school of Art in 1996 under Stuart Brisley. After a few years of part time lecturing on the Photography degree and the MA in Fine Art at Kent Institute of Art and design she was appointed senior lecturer in Visual communication at University for the Creative Arts in Farnham in the Photography department. She became a Reader in 2012.

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Artiste pluridisciplinaire formée à la Slade School of Art et le Royal College of Art de Londres dans les années 90, Emmanuelle Waeckerlé évolue entre les traditions de l’art conceptuel, poésie concrète, et musique expérimentale à travers la performance, la photographie et le livre d’artistes.

Elle est basée entre Londres et St-Yrieix-la-Perche oú elle fait partie de la petite équipe du centre des livres d’artistes. Elle occupe un poste universitaire en communication visuelle (reader in photography and relational practices) à University College for the Creative Arts, Farnham et y dirige le centre de recherche bookRoom.

Son travail s’appuie sur un procédé de (dé) figuration de l'être et de sa parole. A l’aide de son corps et de sa voix, elle propose une vision politico poétique de l’existence, sous forme de fragments miroirs oú elle nous invite à (se) réfléchir.

Une immersion forcée de huit mois dans la langue Française en 2006 a eu des effets aussi inattendus qu’inespérés sur sa pratique artistique. Elle se partage depuis, entre L’Angleterre et la France et navigue entre deux langues et deux cultures qui se rencontrent et se rejoignent parfois à travers un projet ou une collaboration. Elle ne rêve qu’en Anglais.

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